Sitter å klurar...
Nu ska vi åter igen byta kursplaner och betygsvärderingar... Nog är det märkligt att de som bestäm inte har en susning om det vi håller på med? Gy 11 hade sina fördelar, men varför blev det lite sissådär då?
Tja, tänk själva...
OK, tidigare var ju kursplanerna liknande men... Men om du erhöll betyget IG på den tiden erhöll du även poäng för du genomgått en kurs... I nuvarande betygssystem får du inget för ett F? Hmm...
Men nu har skolverket (ja från de som tror att de lever i skolvärlden...) kommit på nåt...Ja inte de som satte ihop och författade de fantastiskt patetiska "kunskapskraven" och deras matriser som var lika obegripliga för alla ämnen, utan säkert någon annan som hittat på nåt som... Ett nytt betygsystem, jippi säger jag då... Eller? Nu handlar det om att vi ska ha ämnesbetyg istället för kursbetyg? Absolut, det är sååå klart att det ska vara så, men va fan? Hade vi inte det tidigare? På ca före kommunaliseringen? Höö? .
.
Det här ser ju ut som slarvig redigering, men så här rörig är direktiven från de fantastiska, utvalda, undervisningströtta personerna som inte orkade vara kvar i skolvärlden, men ändå vet bäst?
Kunskapskrav, Matematik 4, 100 poäng, Kurskod MATMAT04
Betyget E Betyget D Betyget C Betyget B Betyget A
Eleven kan översiktligt
beskriva innebörden av
centrala begrepp med hjälp
av några representationer
samt översiktligt beskriva
sambanden mellan begreppen.
Dessutom växlar eleven
med viss säkerhet mellan
olika representationer.
Eleven kan med viss säkerhet
använda begrepp och samband
mellan begrepp för att
lösa matematiska problem
och problemsituationer i
karaktärsämnena i bekanta
situationer. I arbetet hanterar
eleven några enkla procedurer
och löser uppgifter av
standardkaraktär med viss
säkerhet, både utan och med
digitala verktyg.
Eleven kan formulera,
analysera och lösa matematiska
problem av enkel karaktär.
Dessa problem inkluderar
ett fåtal begrepp och kräver
enkla tolkningar. I arbetet
gör eleven om realistiska
problemsituationer till
matematiska formuleringar
genom att tillämpa givna
matematiska modeller. Eleven
kan med enkla omdömen
utvärdera resultatets rimlighet
samt valda modeller, strategier
och metoder.
Betyget D innebär att
kunskapskraven för E
och till övervägande del
för C är uppfyllda.
Eleven kan utförligt beskriva
innebörden av centrala
begrepp med hjälp av några
representationer samt utförligt
beskriva sambanden mellan
begreppen. Dessutom växlar
eleven med viss säkerhet
mellan olika representationer.
Eleven kan med viss säkerhet
använda begrepp och samband
mellan begrepp för att
lösa matematiska problem
och problemsituationer
i karaktärsämnena. I
arbetet hanterar eleven
flera procedurer, inklusive
avancerade aritmetiska och
algebraiska uttryck, och löser
uppgifter av standardkaraktär
med säkerhet, både utan och
med digitala verktyg.
Eleven kan formulera,
analysera och lösa matematiska
problem. Dessa problem
inkluderar flera begrepp och
kräver avancerade tolkningar.
I arbetet gör eleven om
realistiska problemsituationer
till matematiska formuleringar
genom att välja och tillämpa
matematiska modeller. Eleven
kan med enkla omdömen
utvärdera resultatets rimlighet
samt valda modeller, strategier,
metoder och alternativ till dem.
Betyget B innebär att
kunskapskraven för C
och till övervägande del
för A är uppfyllda.
Eleven kan definiera och
utförligt beskriva innebörden
av centrala begrepp med
hjälp av flera representationer
samt utförligt beskriva
sambanden mellan begreppen.
Dessutom växlar eleven
med säkerhet mellan olika
representationer. Eleven
kan med säkerhet använda
begrepp och samband mellan
begrepp för att lösa komplexa
matematiska problem
och problemsituationer
i karaktärsämnena. I
arbetet hanterar eleven
flera procedurer, inklusive
avancerade aritmetiska och
algebraiska uttryck, och löser
uppgifter av standardkaraktär
med säkerhet och på ett
effektivt sätt, både utan och
med digitala verktyg.
Eleven kan formulera,
analysera och lösa matematiska
problem av komplex karaktär.
Dessa problem inkluderar
flera begrepp och kräver
avancerade tolkningar. I
problemlösning upptäcker
eleven generella samband som
presenteras med symbolisk
algebra. I arbetet gör eleven om
realistiska problemsituationer
till matematiska formuleringar
genom att välja, tillämpa
Kunskapskrav, Matematik 4, 100 poäng, Kurskod MATMAT04
Betyget E Betyget D Betyget C Betyget B Betyget A
Eleven kan föra enkla
matematiska resonemang och
värdera med enkla omdömen
egna och andras resonemang
samt skilja mellan gissningar
och välgrundade påståenden.
Dessutom uttrycker sig
eleven med viss säkerhet i
tal och skrift med inslag av
matematiska symboler och
andra representationer.
Genom att ge exempel
relaterar eleven något i kursens
innehåll till dess betydelse
inom andra ämnen, yrkesliv,
samhällsliv och matematikens
kulturhistoria. Dessutom kan
eleven föra enkla resonemang
om exemplens relevans.
Eleven kan föra välgrundade
matematiska resonemang
och värdera med nyanserade
omdömen egna och andras
resonemang samt skilja mellan
gissningar och välgrundade
påståenden. Vidare kan eleven
genomföra enkla matematiska
bevis. Dessutom uttrycker
sig eleven med viss säkerhet
i tal och skrift samt använder
matematiska symboler och
andra representationer med
viss anpassning till syfte och
situation.
Genom att ge exempel relaterar
eleven något i några av kursens
delområden till dess betydelse
inom andra ämnen, yrkesliv,
samhällsliv och matematikens
kulturhistoria. Dessutom
kan eleven föra välgrundade
resonemang om exemplens
relevans.
och anpassa matematiska
modeller. Eleven kan med
nyanserade omdömen utvärdera
resultatets rimlighet samt valda
modeller, strategier, metoder
och alternativ till dem.
Eleven kan föra välgrundade
och nyanserade matematiska
resonemang, värdera med
nyanserade omdömen och
vidareutveckla egna och andras
resonemang samt skilja mellan
gissningar och välgrundade
påståenden. Vidare kan eleven
genomföra matematiska
bevis. Dessutom uttrycker
sig eleven med säkerhet i
tal och skrift samt använder
matematiska symboler och
andra representationer med
god anpassning till syfte och
situation.
Genom att ge exempel relaterar
eleven något i några av kursens
delområden till dess betydelse
inom andra ämnen, yrkesliv,
samhällsliv och matematikens
kulturhistoria. Dessutom kan
eleven föra välgrundade och
nyanserade resonemang om
exemplens relevans.
Hur kändes det där då? Inge kul va?
Jag kan tänka mig att en nyexaminerad lärare känner precis så här... Fan inte läsbart... Huu va dåligt jobb en del gör...
Och blablabla... Samma för alla ämnen då ingen på skolverket orkade engagera sig i verklighetens problem....
Men vänta nu... Det nya betygsystemet då? Jo, nuvarande system är ju betygen ;A, B, C, D, E,och F. Nu vill experterna förändra så att betygen ska vara :A, B, C, D, E ,Fx och F.... Smarta de e va? Får man Fx så ä man inte riktigt lika dåliga som de som får F???
WHAT THE FUCK? Vad är det för smartass som kommit fram till det här? Äh Jag ger upp..