wolferthegreat

Skolverket...

Kategori: Allmänt

Sitter å klurar... Nu ska vi åter igen byta kursplaner och betygsvärderingar... Nog är det märkligt att de som bestäm inte har en susning om det vi håller på med? Gy 11 hade sina fördelar, men varför blev det lite sissådär då? Tja, tänk själva... OK, tidigare var ju kursplanerna liknande men... Men om du erhöll betyget IG på den tiden erhöll du även poäng för du genomgått en kurs... I nuvarande betygssystem får du inget för ett F? Hmm... Men nu har skolverket (ja från de som tror att de lever i skolvärlden...) kommit på nåt...Ja inte de som satte ihop och författade de fantastiskt patetiska "kunskapskraven" och deras matriser som var lika obegripliga för alla ämnen, utan säkert någon annan som hittat på nåt som... Ett nytt betygsystem, jippi säger jag då... Eller? Nu handlar det om att vi ska ha ämnesbetyg istället för kursbetyg? Absolut, det är sååå klart att det ska vara så, men va fan? Hade vi inte det tidigare? På ca före kommunaliseringen? Höö? . .
Det här ser ju ut som slarvig redigering, men så här rörig är direktiven från de fantastiska, utvalda, undervisningströtta personerna som inte orkade vara kvar i skolvärlden, men ändå vet bäst? Kunskapskrav, Matematik 4, 100 poäng, Kurskod MATMAT04 Betyget E Betyget D Betyget C Betyget B Betyget A Eleven kan översiktligt beskriva innebörden av centrala begrepp med hjälp av några representationer samt översiktligt beskriva sambanden mellan begreppen. Dessutom växlar eleven med viss säkerhet mellan olika representationer. Eleven kan med viss säkerhet använda begrepp och samband mellan begrepp för att lösa matematiska problem och problemsituationer i karaktärsämnena i bekanta situationer. I arbetet hanterar eleven några enkla procedurer och löser uppgifter av standardkaraktär med viss säkerhet, både utan och med digitala verktyg. Eleven kan formulera, analysera och lösa matematiska problem av enkel karaktär. Dessa problem inkluderar ett fåtal begrepp och kräver enkla tolkningar. I arbetet gör eleven om realistiska problemsituationer till matematiska formuleringar genom att tillämpa givna matematiska modeller. Eleven kan med enkla omdömen utvärdera resultatets rimlighet samt valda modeller, strategier och metoder. Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda. Eleven kan utförligt beskriva innebörden av centrala begrepp med hjälp av några representationer samt utförligt beskriva sambanden mellan begreppen. Dessutom växlar eleven med viss säkerhet mellan olika representationer. Eleven kan med viss säkerhet använda begrepp och samband mellan begrepp för att lösa matematiska problem och problemsituationer i karaktärsämnena. I arbetet hanterar eleven flera procedurer, inklusive avancerade aritmetiska och algebraiska uttryck, och löser uppgifter av standardkaraktär med säkerhet, både utan och med digitala verktyg. Eleven kan formulera, analysera och lösa matematiska problem. Dessa problem inkluderar flera begrepp och kräver avancerade tolkningar. I arbetet gör eleven om realistiska problemsituationer till matematiska formuleringar genom att välja och tillämpa matematiska modeller. Eleven kan med enkla omdömen utvärdera resultatets rimlighet samt valda modeller, strategier, metoder och alternativ till dem. Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda. Eleven kan definiera och utförligt beskriva innebörden av centrala begrepp med hjälp av flera representationer samt utförligt beskriva sambanden mellan begreppen. Dessutom växlar eleven med säkerhet mellan olika representationer. Eleven kan med säkerhet använda begrepp och samband mellan begrepp för att lösa komplexa matematiska problem och problemsituationer i karaktärsämnena. I arbetet hanterar eleven flera procedurer, inklusive avancerade aritmetiska och algebraiska uttryck, och löser uppgifter av standardkaraktär med säkerhet och på ett effektivt sätt, både utan och med digitala verktyg. Eleven kan formulera, analysera och lösa matematiska problem av komplex karaktär. Dessa problem inkluderar flera begrepp och kräver avancerade tolkningar. I problemlösning upptäcker eleven generella samband som presenteras med symbolisk algebra. I arbetet gör eleven om realistiska problemsituationer till matematiska formuleringar genom att välja, tillämpa Kunskapskrav, Matematik 4, 100 poäng, Kurskod MATMAT04 Betyget E Betyget D Betyget C Betyget B Betyget A Eleven kan föra enkla matematiska resonemang och värdera med enkla omdömen egna och andras resonemang samt skilja mellan gissningar och välgrundade påståenden. Dessutom uttrycker sig eleven med viss säkerhet i tal och skrift med inslag av matematiska symboler och andra representationer. Genom att ge exempel relaterar eleven något i kursens innehåll till dess betydelse inom andra ämnen, yrkesliv, samhällsliv och matematikens kulturhistoria. Dessutom kan eleven föra enkla resonemang om exemplens relevans. Eleven kan föra välgrundade matematiska resonemang och värdera med nyanserade omdömen egna och andras resonemang samt skilja mellan gissningar och välgrundade påståenden. Vidare kan eleven genomföra enkla matematiska bevis. Dessutom uttrycker sig eleven med viss säkerhet i tal och skrift samt använder matematiska symboler och andra representationer med viss anpassning till syfte och situation. Genom att ge exempel relaterar eleven något i några av kursens delområden till dess betydelse inom andra ämnen, yrkesliv, samhällsliv och matematikens kulturhistoria. Dessutom kan eleven föra välgrundade resonemang om exemplens relevans. och anpassa matematiska modeller. Eleven kan med nyanserade omdömen utvärdera resultatets rimlighet samt valda modeller, strategier, metoder och alternativ till dem. Eleven kan föra välgrundade och nyanserade matematiska resonemang, värdera med nyanserade omdömen och vidareutveckla egna och andras resonemang samt skilja mellan gissningar och välgrundade påståenden. Vidare kan eleven genomföra matematiska bevis. Dessutom uttrycker sig eleven med säkerhet i tal och skrift samt använder matematiska symboler och andra representationer med god anpassning till syfte och situation. Genom att ge exempel relaterar eleven något i några av kursens delområden till dess betydelse inom andra ämnen, yrkesliv, samhällsliv och matematikens kulturhistoria. Dessutom kan eleven föra välgrundade och nyanserade resonemang om exemplens relevans.
Hur kändes det där då? Inge kul va? Jag kan tänka mig att en nyexaminerad lärare känner precis så här... Fan inte läsbart... Huu va dåligt jobb en del gör... Och blablabla... Samma för alla ämnen då ingen på skolverket orkade engagera sig i verklighetens problem.... Men vänta nu... Det nya betygsystemet då? Jo, nuvarande system är ju betygen ;A, B, C, D, E,och F. Nu vill experterna förändra så att betygen ska vara :A, B, C, D, E ,Fx och F.... Smarta de e va? Får man Fx så ä man inte riktigt lika dåliga som de som får F??? WHAT THE FUCK? Vad är det för smartass som kommit fram till det här? Äh Jag ger upp..

Kommentarer


Kommentera inlägget här: