wolferthegreat

En vanlig lärares syn...

Kategori: Allmänt

Länge sedan jag var aktiv nu...
 
Mycket har hänt sedan sist, orkade inte med den arbetsbördan som jag fick av skolledningen samtidigt som jag fick den sämsta löneökningen av mina arbetsgivare (läs mellanrektorer eller arbetslagsledare). Så numera arbetar jag på arbetslivsförvaltningen med vuxna elever. Skillnaden är att jag nu inte är i närheten av att bli överarbetad. Har fortfarande inte nått upp till medellönen för lärare som arbetat mer än 15 år, och jag har arbetat som pedagog i snart 40 år. Då måste jag ju göra något fel i min yrkesroll? Vet inte, men jag utbildade mig som pedagog, inte som någon slags administratör som ska utveckla skolan allteftersom de olika instanserna ovan behagar bestämma. Undrar som jag alltid gjort, vilka är det på skolor ska premieras? De som verkligen undervisar eller de som "arbetar för skolans administrativa del"? Dvs de som behagar och hjälper skolledningen? För vad jag med min erfarenhet är det INTE de som är bra och goda pedagoger som får lönelyft, utan de som arbetar mer utanför själva undervisningen.
 
 
Trivdes annars väldigt bra på gymnasiet och teknikprogrammet, men tycker att jag blev motarbetad av en viss kollega och vår rektor som absolut hade noll koll på arbetsfördelningen. Hade ca 20 undervisningstimmar samtidigt som andra i arbetslaget hade ca 13 timmar... Överbelastad då? Japp! Där var det nära "väggen". Men det förstod inte ledningen, och droppen var att jag, som sagt ovan, att jag ändå fick sämsta löneökningen. Om det berodde på att jag, som min rektor sa "uteblev från ett AP-möte" eller  "ett möte på Murberget" där ingen av skolledarna deltog, det vet jag inte. Klart var ju i alla fall att någon berättade det för de odugliga ledarna, de som ändå gett mig de otroliga belastningarna innan, och vem var det? Lätt att räkna ut var den informationen kom ifrån. Men ingen information kom tydligen fram att jag under denna tid satt på min arbetsplats till ..kl. ca 18:30. Hmm... Chefer? Näe, de tänkte ju avskeda mig?! Jäkla lallare och det står jag för än idag! Fattar inte hur de personerna kan vara ledare för en skola! De ska vara bra tacksamma för att de har en grymt bra personal, annars hade det inte fungerat! Men de borde vara mer själva i verksamheten för att kunna bedöma sin personals duglighet istället för att lyssna på deras s.k. "arbetaledares" personliga omdömen. Hur kan de avgöra vilka som ska få utmärkelsen "förstelärare"? Hallå?. Se ett tidigare inlägg, i den här kommunen är det ett stort skämt, med vissa undantag.
 
Annars har mitt liv varit gott i några år, men lite jobbigt just nu med känslor... Trodde att jag funnit mitt hjärta, men det var fel. Lugnt, det går ändå vidare som vanligt nu...
 
Ha det gott på alla

Kommentarer


Kommentera inlägget här: