wolferthegreat

Djupa tankar...

Kategori: Allmänt

 
 

Sitter och tittar på Nordea Mastersgolfen, som var en stor del av mitt tidigare liv (ja inte själva denna tävlingen  då, men golfen ;) ). Spelade säkert 4 rund per vecka på den tiden. Makalöst skönt att vakna tidigt och stå på start runt 06:00. Om det var fint väder på G såklart. Finns inget skönare än när solstrålarna spränger igenom morgondiset, och när värmen börjar tina upp kropp och själ

                                              .

Alltså… den här expertkommentartorn, den tidigare golfproffset Helen Alfredsson, är hon bra eller? Gillar henne och hennes avslappade attityd. Men kanske gillar jag henne mest för att hon är ” i lag” men Kenta? Ja, Kenta Nilsson, den där f.d. ishockeyvirituosen… från Djurgården? (visserligen blev han en överlöpare innan proffskarriären, men ändå en Djurgårdare).

 

                             
 

I övrigt är det full fart på skolväsendet i dessa tider, nationella och kursprov i de kurser man blivit tilldelade under läsåret. Och det är många tankar som ramlar runt innanför skallbenet för oss alla pedagoger, vi måste ju ha ett rättvist perspektiv på alla bedömningar som görs, och det är inte lätt att hålla ordning på allas prestationer och de visade kunskaperna under läsåret. Vi får intryck via den dagliga kontakten som inte alla gånger stämmer med de skriftliga prov vi bedömer under terminens gång.

                                              
 

Oj då, hoppsan… nu ringde en telefon precis när en putt skulle slås… Stackars golfspelaren som blev så störd i sitt arbete.

 

Vi har ett stort problem i vår skola… (ja förutom det lönesättande folket som inte har en susning om vad vi gör för våra trevliga elever)… DEXTER! Vårt närvaro- och betygsrapporteringssystem. Har arbetat på andra skolor där det fungerat alldeles utmärkt, men här i H-sand verkar det vara helt omöjligt att få ihop alla delar så att det flyter för alla inblandade parter. Alla skyller på något annat än sitt eget ansvar (som vi alla kanske gör i trängda situationer). Men… Är det verkligen vi pedagoger som ska ha kontroll och kunskap om det här? Har vi inte nog med undervisningen? Är det inte andra anställda, icke undervisande personal som ska sköta den biten? Ja, jag vet inte var ansvaret ligger. Men inte hos mig väl?

                                                          
 

Vårt gymnasium hade tidigare en målsättning att vara Sveriges bästa skola. Men… Hur, hur ska det gå till när löneutvecklingen ligger genomsnittligt på ca 1,7 % (detta innevarande läsår enligt arbetsgivaren), och undervisningstimmarna har ökat från tidigare 504 h/år till den numera 550 h/år de senaste åren? Orkar faktiskt inte ens nämna min pedagogiska ledares motivation till det... Dessutom tillkommer mycket tid för allt annat som INTE hör till våra ursprungliga uppdrag. Och ser jag på min egen löneutveckling borde jag sluta med det här, sämst utveckling och ligger för lågt jämfört med andra kollegor. Kan vara så att jag inte duger som pedagog efter ca 40 år i yrket, vet inte säkert, men det kan vara så i alla fall om jag uppfattat min arbetsgivare bedömning av mitt utförande.

Det var ett (i mitt tycke) ett överaktivt pådrag från ledningen inför det besök vårt fina gymnasium skulle få av skolinspektionen i höstas. Det trycktes riktigt mycket på alla inställsamma planer för att inspektionen skulle blidgas. Men… Hur i helsike ska vi, fotfolket, klara av alla jämställdhetsplaner, likvärdighetsplaner, likabehandlingsplaner och läsa igenom allt som hör därtill, om vi inte redan som pedagoger har det sittande i kroppen? Har vi inte det som en gemensam värdegrund innan och utan inspektionens besök? Och om inte, är man då pedagog? Och varför har då inte skolledningen inte upptäckt det? Kan inte förstå att de ledande personerna inom skolväsendet, i hela landet, kan ha så otroligt dålig kontroll på vad deras personal gör och INTE gör?

Den individuella lönesättningen, som ska ske enligt en tidigare överenskommelse mellan facken och kommunerna, är bara ett stort skämt. Själv har jag årligen haft ett samtal med min pedagogiska ledare, där vi samtalade om vad jag gör förutom min ålagda undervisning, för att senare bli kallad till ett meddelande för att bli delgiven min nya lön. De pedagogiska ledarna landet runt har ju inte en susning om vad varje enskild pedagog utför i sitt arbete. Och hur ska de kunna ha det när de inte är ute i själva verksamheten? Sätter de lönen på vad andra säger, eller hur går det till egentligen? Har inte en susning hur de bedömer varje anställd. Men vi pedagoger förväntas att ha det för varje enskild elev? Öhhh….? Va?

 

Nu börjar solstrålarna tränga in på min balkong, så…

 

Ha en skön och välbehövlig helg på er!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: