wolferthegreat

Torsdag

Kategori: Allmänt

Jaha, nu sitter vi här på restaurang 1 och summerar dagen, har t.o.m. börjat summera veckan som har varit helt otroligt bra! Dagarna har varit långa och fulla av information ända fram till kl18:00. Klockan är nu 21, och vi tar en öl efter maten. En sak är värd att nämna, kaffet!! Otroligt gott kaffe här, har t.o.m. skippat min obligatoriska kopp the för kaffet, o då e de gott! :) Ok, dagen började med Michael Doser, en mycket duktig och pedagogisk österrikare, som arbetar med antimateria och forskar på hur gravitationen påverkar antimaterian. Mycket intressant kan jag säga. Här är han under den teoretiska förmiddagen.
Alltså... engagerad eller?
Japp, ok väder ida mä.... ;)
Efter lunchen besökte vi Michaels arbetsplats där de framställer antimateria, främst antiväte. Antimateriafabriken!
Och just därnere är hans område...
Nästa besök var på Computer center, och här står alla servrar... o inte så få direkt.Det var så många servrar så det gick inte att täcka in med ett foto. Har filmat in det för den som är intresserad. Ni vet väl var WWW kommer ifrån? Jodå, härifrån CERN! Måste vara den mest nyttiga "spinoffen" ever?!! Bilden här visar den absolut, absolut FÖRSTA servern för www. Häftigt eller hur?
Såklart har Cern ett alldeles eget "Globen"
Och så här ser det ut innuti.
Här innanför finns "ATLAS", som är den största detektorn. Här låter man protoner kollidera med varandra och den här detektorn kan visa spår efter de flesta partiklar som bildas när protonerna slås sönder. Den finns 95 m ner i avgrunden och ingår i LHC, alltså i den stora partikelacceleratorn, 27 km:s.
Kontrollrummet för "Atlas".
Här är den stora detektorn på en gigantisk skärm i kontrollrummet. För att ni ska få en bild av storleken, kan jag säga att om ni tittar i underkanten av bilden, ser ni lite vita rektangulära rutor. Det är en normal människas storlek. Nej,nej inte skärmens storlek dummer, Atlas såklart! ;)Som sagt, den är gigantisk!
Nu har vi endast fredagen kvar... HJÄLP, en vecka till tack!!! Det har varit en mycket välplanerad och givande vecka. Kan inte tänka mig något bättre under höstlovsveckan än det här, någonsin! Vår ledsagare Lennart Jirdén har gjort ett mycket bra arbete med att organisera allt det här för oss. Ett mycket stort tack för denna veckan. Vi har visserligen en dag kvar, men hinner inte rapportera något då, de e ju "sista natten med g...." Så, Härnösand kl 23:25 lördag , Se till att det är vinter med snö då tack! Ses/ Mårre o Calle

Kommentarer

  • A-C säger:

    Det verkar ha varit toppen det där, men nu får det väl ändå räcka...kom hem nu;)

    2012-11-02 | 09:05:16
  • Mårten Loberg säger:

    Jo, hemma nu då, men vill in va dä!

    2012-11-04 | 01:53:01
    Bloggadress: http://wolferthegreat.blogg.se/
  • A-C säger:

    Jag förstår precis hur du känner dig. Precis så har jag känt efter mina israelresor. Man är så uppfylld av det man upplevt och det är på nåt sätt så svårt att landa i vardagen. När jag kom hem kunde jag nästan inte prata om nåt annat. Jag började till och med undersöka hur jag skulle kunna åka ner igen och jobba och den tanken har jag inte övergett helt än...men samtidigt har du fått vara med om nåt som kommer att ge dig massor av positiv energi framöver...

    2012-11-04 | 18:47:01
  • A-C säger:

    Men kul att ni är tillbaka. Lite tomt blev det:)

    2012-11-04 | 18:49:12

Kommentera inlägget här: