wolferthegreat

Härnösand...

Kategori: Allmänt

                                                     
 
Ett av landets traditionella utbildningssäten verkar att gå i graven... Mittuniversitetet skall spara en massa, och då tänker man sig att flytta den befintliga verksamheten till "klyktattarnas" hemvist, Sundsvall. Pågår just i detta ögonblick en manifestation mot de här ideérna i byn. Förstår det ekonomiska tänket bakom flyttideérna när det rör just MIUN, men hallå? Finns det andra aspekter att ta hänsyn till? Den här byn håller redan på att utarmas vad jag uppfattat. Sundsvalls sjukhus har tagit över en massa från det befintliga sjukhus som en finns här, och det har medfört en utflyttning av sjukhuspersonal redan innan. Och om den här nerläggningen lär ju fler flytta härifrån, och hur kommer det då att gå för min arbetsplats, Härnösands Gymnasium? Menar... att om ett flertal ur de arbetsaktiva familjerna tvingas härifrån, hur går det då för oss inom skolvärlden då elevunderlaget kommer att minska?
 
Besparingar... men tydligen ska man då bygga nytt där de här utbildningarna hamnar, är det gratis då eller?
 
Läste just att t.o.m. den dryge protesterar... Ja, han som var partiledare för sossarna och som förstörde skolorna genom att genomföra kommunaliseringen, enbart för att sätta ett personligt avstamp enligt min mening, Göran Persson! Tror det är första gången han och jag har samma uppfattning om något.
 
Ok, jag kan erkänna att jag inte har riktigt koll på turerna, men det känns som om att "desombeslutar" vill marginalisera den här omgivningen, och låta Sundsvall växa? Och hur ska de lösa bostäderna för de studerande? Ytterligare kostnader då alltså! Här finns boende redan! Härnösand är inte stort, men det finns tillräckligt för att kunna argumentera emot förslaget att flytta utbildningarna härifrån.
 
Härnösand som residensstad är på väg att avslutas, och politikerna i S-vall gnuggar händerna?
 
Och jag som har sååååå svårt för Sundsvall, kan inte förstå vad som ska vara så bra där!. Trivs inte alls där.
 
Annars var det någon på FB som blev förvånad att jag gick till sängs onormalt, nåja för mig iaf, tidigt igår. Själv var jag lika förvånad faktiskt... Men det visade sig att jag var kraftigt rosslig i lilla halsen idag. Kurering pågår! Massar av utvecklingssamtal på gång nästa vecka = omöjligt att vara hemma! Sådeså!
 
Önskar alla en trevlig helg!

Kommentarer

  • A-C säger:

    Du verkar ha fått ett bra grepp om turerna. Självklart kommer det att påverka oss i nästa steg vad det lider och vad jag förstår finns långtgångna planer på att flytta länsstyrelsen till Östersund också och då kan man kanske köpa sig en billig villa här i stan...men nån pensionsförsäkring blir den knappast...tror tyvärr att protesterna och argumenten är förgäves i dte här läget men dte känns ändå viktigt att visa att vi är många som bryr oss. Känns lite som en bruksort som förlorar fabriken, eftersom Härnösand alltid har haft en identitet som akademisk skolstad med starka myndigheter...om allt detta händer som befaras måste vi verkligen börja tänka utanför boxen...

    Svar: Jo, verkar som att det blir så. Tror också att det redan är "klart"!
    Mårten Loberg

    2013-02-09 | 14:34:08
  • A-C säger:

    Har inte så himla bra koll, men finns möjligheter att starta "friuniversitet"?

    Svar: Ja varför inte? ;)
    Mårten Loberg

    2013-02-09 | 18:38:00
  • A-C säger:

    Utanför boxen iallafall;)

    2013-02-10 | 21:54:25

Kommentera inlägget här: