wolferthegreat

Löven faller?

Kategori: Allmänt

Det har väl knappast undgått någon i det här landet angående nyhetsrapporteringen från vårt politiskt vilsna parti i mitten?
 
                                     
 
Vad är det som händer? Kan göra klart på en gång att jag inte lusläst förslaget om deras nya linje, men nog är det väl märkligt att när "nerflyttningsstrecket" närmar sig, så ska ideologin ändras för att partiet ska "sticka ut" och hålla sig ovanför det skrämmande "strecket"? Ska ett politiskt parti verkligen forma sig bara för att få stanna kvar i "elitserien"? Hur blir det med trovärdigheten då? Sjukt och på något sätt egotrippat? Men kanske en frukt av att alltmer av våra politiskt valda personer redan från en tidig punkt i livet valt en politisk karriär för sin egen karriärs skull? Och då kan iaf jag tro att de flesta gör nästan vad som helst för att hålla sig kvar i strålkastarljuset (Hmmm hur var det med Gudrun S?)
 
Kan heller inte förstå hur det här partiet kan tappa så oerhört mycket väljare, det var väl inte såååå länge sedan Fälldin o Söder var i regeringsställning? På den tiden var Centern inte bara det absolut mest miljövänliga partiet, utan även landsbyggdens företrädare? Man kan tycka vad man vill om det nya förslaget och i mina öron, som INTE är en av deras anhängare, låter det otroligt märkligt. Vilkas röster har de tänkt att värva? Eller är det så att det är jag som är otroligt insnöad? Jo, det kanske jag är rent allmänt, men kan ändå inte begripa hur i helsike de har tänkt!
 
Kan det vara så att Centern tappade många väljare på Maud Olofsson? Jag menar, hon företrädde väl knappast den miljöaktiva delan av partiet? Tänker mest på hennes "ändainiväggenförsvar" av utförsäljningen av vår elförsörjning, och framför allt hennes skötebarn Vattenfall. Vad hände, förutom att det INTE blev konkurrens och billigare el med Vattenfall efter avregleringen? Jo, de blev en aktör på den s.k. fria marknaden och expanderade ut i Europa. Ja,men det är väl bra? Njae... Inte om man som vi i Sverige har skällt på länderna runt omkring oss, läs Polen, f.d.Östtyskland, f.d.Sovjetunionen o.s.v., hur de har skitat ner och försurat våra skogar och sjöar med sina kolkraftverk! Kolkraftverk var bara bläää enligt vår åsikt tidigare, men nu flyttade och fortfarande flyttar  Olofssons skötebarn hela byar i Tyskland för att kunna bryta kol, och inte i gruvor om någon skulle tro det, utan i dagbrott! Men det är säkert väldigt lönsamt, trots väldiga protester från den berörda ortsbefolkningen som får ställa om sitt liv. Men hallå, vi ska ju gå i vinst? Urk!
 
         
 
Ok, jag vet att t.ex. det relativt nybyggda kolkraftverket i norra Danmark verkligen har reducerat utsläppen, men i min mening INTE tillräckligt för att vara acceptabelt! Alltså... Jag förstår inte hur staten kan släppa lös dessa personer som sitter i chefsställning, och låter de göra i princip vad som helst för att det f.d. statligt styrda företaget ska gå med en rejäl vinst, som dessutom inte kommer oss medborgare till gagn, och så att företagets VD kan bygga på sitt CV och kanske bli erkänd i övriga världen som en "superVD". Dessutom köper Danmark in kol från Ryssland, Sibirien, där gruvarbetare dör i kylan och lever ett underallvärdighetsförhållande! Kan inte med säkerhet säga att Vattenfall är med i den härvan, men kan inte tänka mig varför inte!
 
Men är det inte lite småsjukt att vi medborgare ska betala lite extra för att vår infrastruktur gällande elnätet måste rustas upp? Ingår inte det normalt ett företags framtidsinvestering? Menar att här ska ett bolag, som från början var vår gemensamma egendom och plötsligt blivit vinstdrivande utan yttre investeringar, belasta oss invånare för ett underhåll av ledningar, stolpar, transformatorer och gu´vet vad, som det ändå är vi som har betalat via skatter en gång i tiden! Bara för att kunna optimera vinstnivån i bolaget! Hallåååå? Så här ville iaf inte jag ha det!
 
OM, om jag nu missuppfattat situationen är jag väldigt tacksam för rättelse!
 
Stackars partiledare.... ung, oförstörd, entusiastisk ramlade du in i denna kris, hur ska du göra nu Annie?
 
                           
 
 
Från det ena till det andra... Har gång på gång imponerats av en del reportrar på TV/radio/nättidningars reportage angående... ja,egentligen vad som helst... inandningar och luftutsläpp under deras tid i etern! Ingår det i journalistutbildningen att inandas häftigt innan nästa mening kommer? Och att göra en kortkort paus mitt i en mening? Har säkert nån journalistiskt utbildad person i umgänget som snart svarar, men är det inte störande?
 
För min egen del börjar mitt ryggskott lägga sig så smått, inte helt kurant ännu, men hoppas att det blir så snart. Har ju en roddmaskin hemma så snart är jag nog mogen för att stärka den stackars ryggen så att jag aldrig, ALDRIG igen kommer att genomlida de smärtor som varit!
 
                                            
 
Julskinkan gick inte åt under julen i mitt tillstånd då, så nu gjordes det en mycket smaskig "pasta carbonara" på en bit av den! Resten ligger i frysen o väntar på nästa sug efter denna rätt!   
 
GO HELG!    
                                      
 

Kommentarer

  • A-C säger:

    Det förstod du hehe. Jo det där med inandningen och konstpausuerna är lite som mode. Det är ett sätt som är lite inne just nu. Är iofs länge sen jag gick på journalisthögskolan men när jag gjorde det fick man lära sig att prata lagom fort, d.v.s. inte för fort och inte för sakta och helst inte dialekt. Eller rättare sagt absolut inte dialekt. Jag skickades ner på SR i huvudstaden och slipa bort "bonnschkan"...det gick väl sådär...

    Tur att pappa, som var kommunpolitiker för Centerpartiet, slapp uppleva det här. Han var väldigt besviken på sitt parti de sista åren han levde men jag vågar knappt tänka på hur han skulle ha reagerat nu...

    Svar: Jo AC... de gick väl sådär med dialektneutraliseringen ;).
    Tycker det ändå är märkligt att det är relativt många som pratar enligt denna mall, lr hur?
    Och din far kanske hade behövts för att styra upp partiet i dagsläget?
    Ha det bra i den härliga vinterkylan, har precis kommit hem efter en tur ner på stan, och det bet skönt i kinderna!
    Mårten Loberg

    2013-01-12 | 01:02:30
  • A-C säger:

    Ock...jo det är störande. Tillgjort:(

    2013-01-12 | 01:05:00
  • A-C säger:

    Hehe...jo det gick väl kanske lite sådär...;) Fick just besök av två Jehovas vittnen som lämnade en liten tidning med visdomsord och dom klagade på kylan... har inte vågat mig utanför dörren än men ska alldeles strax bege mig ner till Stefan och låna en sekatör så jag kan klippa granen i småbitar...dags att städa ut julen nu känns det som...

    Men ha det fint i vinterkylan du med...är ju vinterstudion hela dan så;-)

    2013-01-12 | 14:20:59

Kommentera inlägget här: