wolferthegreat

Suveräna vårkalaset

Kategori: Allmänt

                                      
 
Den årligen återkommande tillställningen "Vårkalaset" har idag avverkats i gnistrande sommarsol och riktigt imponerande elevframförande! Det skulle inte förvåna mig om några av deltagarna blir världsstjärnor så småningom. Förmodar att det kommer på youtube, liksom de tidigare har gjort. Och det fina är att all överskott går till välgörande ändamål någonstans i världen!!
 
För min del var jag tvungen att sitta inne då och då för att rätta klart mina 3:ors slutprov i fysik B, sätta betygen för 3:orna samt göra de sista extraproven till lördag, då en extra möjlighet ges till eleverna att visa att de åtminstone klarar nivå G. Nu vet jag att en del av mina kollegor protesterar mot att lägga det på en lördag, men jag kan inte acceptera den kritiken. "Tänk på oss andra som inte vill... blabla". Vi är ändå till för våra elever! Hann trots allt att vara ute tillräckligt för att känna atmosfären och den medryckande musiken.
 
Annars har det varit en hel del turbulens i arbetslaget, och även i hela skolan.
 
För att börja med arbetslaget så anser jag att det varit dålig respekt för varandras arbete, vilket är märkligt då jag aldrig märkt den tendensen tidigare. Tänker inte gå vidare med det mer än att konstatera ingen av kollegorna är intresserade av hur jag har upplevt situationen, utan endast har konstaterat att jag tappade humöret och "tände till". Vilket i sig kanske inte är såvärst bra...men varför gjorde jag det? Ändå en tryckt stämning i luften vilket gör att det roliga i vårt arbetslag känns som bortblåst. Tråkigt är ordet! Tog kanske sin spets idag då de som inte längre hade så mycket prov kvar att rätta kunde tillbringa hela dagen ute i solen och bland den avspända tillvaron med eleverna. Och när städningen väl började så hade en del fullt upp att sätta sina betyg. Jo, vi var beordrade att deltaga i det hela, och vem skulle inte vilja ha tillbringat hela dagen i solskenet och den fina underhållningen? Tyvärr var det inget alternativ för mig. Nu låter jag kanske lite sur, och det blir jag när jag blir "beordrad" att hjälpa till därute, och de andra verkligen inte ens hade tid till att ordna till klassrummen efter dagen. Verkar som om  att några av mina kollegor inte kan höra vad som kommer ut ur matintaget? SUCK...
 
När det gäller hela skolan, har ett verkligt stort problem uppstått. Lärarkåren fick ju ett lönelyft föregående år som skulle ligga på 4,5 % i genomsnitt. Nu har vår kommun, liksom ett antal andra i landet, tänkt kompensera detta genom att höja våra undervisningstimmar. Jaha, så gick det med det lönepåslaget, och jag kan lova er som inte har koll, att då blir det i realliteten en lönesänkning! Hur f-n tänker de? Vi pratar om att vi ska bli den "bästa" skolan och då undrar jag... Hur ska det gå till, när vi då får mindre tid att planera våra lektioner, mindre tid till återhämtning och framför allt, hur ska vi då få tid till individuell undervisning? Vi har inte hur mycket energi som helst. Finns redan kollegor som går på knän. För mig en olöslig ekvation! Men som de pedagogiska ledarna brukar försvara sig med, "använd din pedagogiska förmåga och lös det"? Jag önskar att fler "pedagogiska" ledare verkligen har haft undervisning själva. Vi har också en kommande skolinspektion, så det kan bli intressant.
 
De här 2 faktorerna får mig att fundera på.... Vad håller jag på med? Ska det vara så här? Nu kommer det säkert att bli en hel del prat om den här bloggen, förhoppningsvis kanske lite mer öppen än att tiisla och tassla? Jag vet att jag sa nej till en konfrontering tidigare, trodde inte det skulle ge något då den allmänna åsikter redan var given av berörda. Så... jag skriver av mig istället, på gott och ont!
 
Just nu kommer nyheten att de privata skolorna JB (John Bauer) ska lägga ner! Oväntat eller hur? Vikande elevunderlag gör att det inte längre är intressant för de riskkapitalister som investerat i skolorna. Också oväntat? De har ju redan tjänat miljarder, så lägg ner bara!! Grattis till både kommunaliseringen och utförsäljningen!  SKAMLIGT!
 
Lite positiva saker nu. Har äntligen placerat min gräsmatta där den ska vara, på balkongen. Och mitt, från föregående år, mögliga balkongbord är på plats. Med en vaxad duk ovanpå så fungerar det ett år till ;).
Så just nu slappnar jag av med ett glas vitt och samlar mina tankar hur jag ska göra framöver...
 
                                       
 
Ha en fin avslutning på denna soliga, varma och sköna dag.
 
Och Djurgåår´n vinner väl ikväll??!!  ;)

Kommentarer

  • A-C säger:

    Bra skrivet. Håller med om det mesta, fast vad som händer internt hos er vet jag förstås inget om. Men jag vet att ni kämpar precis som vi andra. Vi har också fått väldigt tråkiga nyheter i vårt arbetslag som jag inte har berättat om än eftersom vi inte vet hur det slutar. Men det är tyvärr mycket som känns mindre bra nu när vi officiellt har satt upp målet att vi ska bli Sveriges bästa skola, och det säger jag faktiskt helt utan ironi eftersom jag tycker att det är en fin strävan i sig. Men tack för berömmet för Vårkalaset <3 . Det är några som har kämpat otroligt med det och då var det roligt att vi för en gångs skull fick lite bifall av vädret också...

    Svar: Du lär nog få höra vad det gäller efter den här bloggen... Törs knappt gå in på FB... Men det var verkligen bra idag! Fint jobbat!
    Mårten Loberg

    2013-05-30 | 20:47:15
  • A-C säger:

    Ja det brukar komma fram, men vad det än handlar om så måste man ibland lyfta saker för att det ska bli en förändring...förhoppningsvis då till det bättre...ni är alla fina människor så jag tror på er...

    Svar: Jo tack A-C. Och tror du inte att Djurgåår´n vann också? ;)

    Ser nu på Nordea Masters... funderar på att bli golfproffs istället? Va tror du om de?
    Mårten Loberg

    2013-05-30 | 21:26:26
  • A-C säger:

    Jasså vann dom...ser man på;) Men golfproffs Mårre...kanske lite lite sent påtänkt eller...?;)

    Svar: Hmmm... tror du?
    Mårten Loberg

    2013-05-30 | 21:51:11
  • A-C säger:

    Mmm...;)

    2013-05-30 | 22:27:07

Kommentera inlägget här: