wolferthegreat

Tror de e nåe fel ...

Kategori: Allmänt

...på mig!
 
Idag är det lördag, en s.k. vilodag... Klockan är i skrivande stund 12:30. Kom hem för en halvtimma sedan, efter att ha hunnit med en promenad ända bort till COOP och Järnia för att handla lite. Ok, det blev ett litet besök på Lattjolajabanbolaget också på vägen tillbaka! Förstår ni då att jag vaknade redan kl. 09:00 !!! ? Pigg som f-n och satte igång med att diska, duscha och äta frukost. När hände det senast på en ledig dag? Skärp dig Mårre, det här är inte du!

Jaha, å va ska jag göra nu resten av dagen då?

Solen strålar ute till skillnad mot det lite södra trakterna i landet, och solens strålar börjar nu nå min fina, numera snöfria balkong, så det blir väl att sätta sig därute i väntan på nästa förnedringsmatch i hockey-VM.


 
                       
 
Snart dags att hämta gräsmattan och bordet från källarendet blir lite bekvämare här ute.
 
Annars har vår allas klubb DIF tagit sig vidare till Svenska Cupens FINAL! Härligt, då det i övrigt är mycket turbulens i vår klubb!
 
                              
 
Och grattis till Tobleronelandet som lekte bort vårt Tre Kronor igår! Vi, förlåt de, spelade inte speciellt dåligt, men som "oraklet" Boork sa, det fanns ingen "tråd" i spelet, ingen gemensam strategi på något konstigt sätt.
 
Andra tankar kommer från min arbetsplats, Härnösands Gymnasium... Slutet på terminen, och då är det alltid så att kurserna börjar ta slut, med tillhörande slutprov. Hur kan föräldrar och myndiga elever då börja köpa nöjesresor i den viktigaste perioden? Är det att respektera vårt arbete? Förutom att att vi lärare får extraarbete i vår hektiskaste period, så känns det otroligt nonchalant av dessa föräldrar. Att myndiga elever gör så beror nog mest på att de inte riktigt, riktigt är myndiga vid 18-19 års ålder?!
 
Läste också att landet ska snabbutbilda studenter på högskolor och universitet till lärare i de naturvetenskapliga ämnena...

Säkert kommer de berörda fackliga organen att göra en lam och verkningslös protest mot detta. Varför förstår jag inte. De har ju redan läst in ämneskunskaperna och har då egentligen endast pedagogiken och lite praktik kvar för att ha den behörighet som krävs, precis som det var när jag utbildade mig. Säkert kommer jag nu få höra "ja,och se hur det gick"... Men jag tycker det är helt OK faktiskt! Ska bli mycket intressant att höra de fackliga lallarnas åsikt om detta!
 
Och till er alla som verkligen dissar Björklund för ALLT han säger... Har ni inte fattat att står på VÅR, lärarnas, sida?
 
 
De var allt för nu, på återläsande... ;)
 
Ha en riktigt skön helg!

Kommentarer

  • A-C säger:

    Håller med...delvis. Fattar inte hur folk tänker, jag vet att några av eleverna som jag skrev IG- och F-varningar till igår ska ut och resa under skoltid de närmaste veckorna...hur tänker dom och hur tänker föräldrarna? Jag tycker framförallt att föräldrarna som tillåter eller tom sponsrar detta är respektlösa mot sina barn. Mig gör det inget personligen mer än att jag får lite högre blodtryck av irritation över hur dumt det är...
    Björklund har vi ju delade åsikter om även om jag inte dissar allt han gör, men jag tycker tillexempel att lärarlegitimationen är rent löjlig med alla undantag som kommer. Tänk om man skulle urvattna exempelvis läkarlegitimationen på samma sätt, vem skulle då våga lägga sig på ett operationsbord. Jag påstår inte att man är en sämre lärare för att man inte har full behörighet men legitimationen tappar ju all trovärdighet när man ska börjar fippla med innehållet. Det tillexempel, tycker jag är en totalt ogenomtänkt "reform" av Björklund. Jag skrev till LR för en månad sen att det är bara början av undantagen vi ser, och sen jag skrev det så har det dykt upp flera undantag till de senaste veckorna. Och det lär fortsätta! Sen är det bra att han börjar se på hur man kan minska administrationen så att lärarna får tid att fokusera på undervisningen och allt som därtill hör. Nej nu ska jag sluta vara sur och återgå till filosofiplugg (tenta på onsdag) och hockey! Fin kombo det;) Ha det gott:)

    Svar: Vetefn om de e så bra kombo så usla som vi spelat... Men Ac, jag tror att Björklund mest tänker på våra naturvetenskapliga ämnen, och hur många som har varit och ÄR okunniga i de kunskapsområdena...
    Mårten Loberg

    2013-05-04 | 17:19:58
  • A-C säger:

    Visst är det naturämnena han tänker på och det är väl bra, men fördenskull kan han ju tänka lite innan han agerar...läste i DN idag om en utredning han själv tillsatt som kommer fram till att vi inte kommer att se några tydliga positiva resultat av förändringarna han gör förrän runt 2030...ridå..:( Nej hockeyn har ju inte börjat så lovande direkt...men de har ju spelat upp sig förr så hoppet lever väl lite till...

    Svar: Egentligen angående hockeyn... Who cares? Tycker hockyn ska göra som fotbollen.. Vart 4e år! Då , då blir det intresse!Och angående Björklund.. Såklart det tar tid? Finns ju andra politiker som fick oordning direkt?!!!
    Mårten Loberg

    2013-05-04 | 18:17:59
  • A-C säger:

    Oordning fixas alltid snabbt men jag tycker fortfarande inte att herr B har hittat de riktigt ömma punkterna utan smyger omkring i tassemarker som inte ger så mycket resultat...men vi får väl se vart det tar vägen...och håller med om hockeyn. SM-slutspelet är 100 ggr roligare än VM, till och med när Skellefteå inte vinner:)

    Svar: Alltså...Även när inte SAIK vinner? Har du feber? Lägg dig ner och ta en aspirin av något slag.... ;)
    Mårten Loberg

    2013-05-04 | 19:30:11
  • A-C säger:

    Lever fortfarande i feberyra efter guldet och vill inte bli botad...;))

    Svar: Haha...
    Mårten Loberg

    2013-05-04 | 20:08:30

Kommentera inlägget här: