wolferthegreat

Efter ...

Kategori: Allmänt

 
                                                    
         
...den blogg jag skrev för två månader sedan har mycket hänt. Och vad jag förstår kommer det att fortsätta. Intressant utveckling.Tydligen har jag trampat på en riktigt öm tå hos våra skolledare (och deras chefer). Uppkallad  till "förhör" för några dagar sedan, och blir säkert några fler. Men då undrar jag.... får de verkligen agera som "förhörsledare"?
 
Har de rätt att bestämma vilka ord jag ska använda i min privata blogg? Ja, en av de tror det i alla fall. I mina öron har ordet "dam" inte en negativ klang, det är ett ord jag vuxit upp med, men det var tydligen ett ord som verkligen inte får användas. Då undrar jag, ska vi i fortsättningen kalla det för "d-ordet"?
 
Följderna av den nämnda bloggen har fått otroligt naiva och patetiska följder, och jag kan inte förstå hur de "högre" stående potentatet överhuvudtaget har tid för att släppa sina ordinarie uppgifter för att engagera sig i denna blogg. Men det kanske är så att de har mer tid att fylla, till skillnad mot oss pedagoger. För när det gäller själva undervisningens, och våra vardagsnära uppgifters konkreta problem händer det så gott som inget!
 
Så, blir säkert en massa uppståndelse även av denna blogg, då de tydligen har fått för sig att de har ett undersökande, forskande uppdrag från kommunen.
 
Ha en skön helg ni som kan!
 

Kommentarer

  • A-C säger:

    Lite juridiska kommentarer till texten:
    Enligt grundlagen, yttrandefrihetsgrundlagen och tryckfrihetsförordningen råder meddelarfrihet inom myndigheterna. Den innebär att ingen har rätt att efterforska eller hota med någon form av repressalier mot bloggen, såvida inte bloggen i sig själv utgör något form av brott som kan leda till åtal. I detta fall skulle det kunna vara fråga om något av Tryckfrihetsbrotten, som är 18 till antalet. De är
    högförräderi
    krigsanstiftan
    spioneri
    obehörig befattning med hemlig uppgift
    vårdslöshet med hemlig uppgift
    uppror
    landsförräderi eller landssvek
    landsskadlig vårdslöshet
    ryktesspridning till fara för rikets säkerhet
    uppvigling
    hets mot folkgrupp
    brott mot medborgerlig frihet
    olaga våldsskildring
    förtal
    förolämpning
    olaga hot
    hot mot tjänsteman
    övergrepp i rättssak
    Har svårt att tänka mig att något i texten skulle kunna falla under någon av ovanstående rubriker.

    För efterforskningsbrott som isåfall skulle kunna förekomma gäller följande:
    En myndighet eller ett annat allmänt organ får inte efterforska författaren till framställning som införts eller varit avsedd att införas i tryckt skrift ( gäller även digitalt), den som utgett eller avsett att utge framställning i sådan skrift eller den som lämnat meddelande enligt 1 kap. 1 § tredje stycket, i vidare mån än vad som erfordras för åtal eller annat ingripande mot honom som inte står i strid med denna förordning.
    Inte heller får en myndighet eller ett annat allmänt organ ingripa mot någon för att han eller hon i en tryckt skrift har brukat sin tryckfrihet eller medverkat till ett sådant bruk. Lag (2010:1347).
    Brott mot efterforskningsförbudet kan ge böter eller fängelse i max 5 år.
    Det gäller för alla inblandade att tänka sig noga för här tror jag.

    2014-01-25 | 18:02:24

Kommentera inlägget här: